
Volby jako recese? Může být!
K české povaze bezpochyby patří schopnost dělat si legraci i z vážných a důležitých věcí, humorem jsme schopni si jako národ pomáhat udržet optimismus i za těžkých dob a situací. Nejinak tomu je i v současném volebním klání, které poskytuje prostor různým recesistům a dává příležitost k uplatnění rozličných nápadů.
Pojďme se podívat a pousmát nad některými z těchto případů. V době sociálních sítí se i malá, recesistická vločka může během pár dní stát lavinou, která zasáhne celou republiku.
Historickým, byť stále účinným „trikem“ jsou třeba lákadla typu pivo zdarma, pokud zákazník přinese neodevzdaný volební lístek hostinského neoblíbené strany.
Babišovi odpůrci například organizují sběr veškerých výtisků jeho knihy „O čem sním, když náhodou spím“ ze sítě Levných knih, které tuto knihu zdarma distribuují. Chtějí tak zabránit tomu, aby se brožurka dostala k potencionálním voličům ANO.
Pražské kadeřnictví zase slibuje 20 % slevu v případě, že prezidentské volby nevyhraje Miloš Zeman. Láká zákazníky, aby přišli oslavit zvolení Zemanova soupeře novým účesem.
V minulých prezidentských volbách pro změnu odpůrci Jana Fischera zorganizovali akci, při níž na jeho transparentní účet posílali haléřové až korunové částky s tím, že za každou takovou transakci banka účtuje sedmikorunový poplatek. Chtěli tak Fischerovi vyčerpat všechny peníze na účtu. Dotyčná banka však nakonec v těchto případech poplatky prominula.
Podle politologa Petra Justa ale takové akce na výsledek voleb nemají vliv. Jak řekl deníku Právo: „Nemyslím si, že by měly zásadní význam na rozhodování voličů. Jako politolog doufám, že se voliči rozhodují podle jiných věcí, než že budou mít prospěch z toho, pokud některý kandidát nevyhraje.“