Pražský hrad byl loni opět nejnavštěvovanějším turistickým cílem v ČR
Agentura CzechTourism zveřejnila každoroční žebříček návštěvnosti 50 vybraných turistických cílů v České republice. CzechTourism je státní příspěvková organizace, která vznikla v roce 1993 pod názvem Česká centrála cestovního ruchu. Jejím cílem je koordinovat propagaci České republiky jakožto turistické destinace, a to jak v zahraničí, tak v České republice.
Nejnavštěvovanější turistickou atrakcí byl loni opět Pražský hrad, jehož branami prošlo dohromady 2,38 miliónu lidí. Od loňska se počet návštěvníků zvýšil o 13 procent. Na druhém místě je lanová dráha na Petřín, kterou se v loňském roce svezlo 2,07 miliónu turistů. Třetím nejnavštěvovanějším místem byla pražská zoologická zahrada, vyplývá z tiskové zprávy.
Vliv zvýšených policejních kontrol, bezpečnostních rámů a dlouhých front na návštěvnost Pražského hradu se ukázal jako zanedbatelný. Kontrolami u vstupů do areálu Hradu musí projít všichni návštěvníci. Zástupci Pražského hradu často kritizované opatření hájí. Reaguje podle nich na současné bezpečnostní hrozby a je v souladu s požadavky bezpečnostních složek. Podle kancléře prezidenta ČR Vratislava Mynáře ovšem dojde k drobným změnám.
Podle kancléře by se měl postupně zlepšit pro návštěvníky Hradu komfort kontrol. Současné provizorní přístřešky by mělo nahradit nové řešení. „Kontroly budou zastřešené, vytápěné, tedy lepší komfort pro návštěvníky, ale i pro policisty a vojáky,“ řekl. Vyřešit kontroly je ale podle něj velmi složité kvůli památkové lokalitě. „Trvalo nám delší dobu najít společnou řeč s památkáři, kde půjde vytvořit kontrolní místa,“ poznamenal Mynář.
V minulosti se mluvilo o tom, že by si Hrad mohl pořídit kamerový systém, který dokáže rozpoznat obličeje. Zda bude skutečně nakoupen, zatím Mynář neví. „Nejsem zastánce toho, aby »Velký bratr« věděl o všem. Rozumím ale tomu, že to je vývoj,“ poznamenal. Věc podle něj Hrad konzultuje s odborníky.
Překvapivě největší pokles počtu návštěvníků zaznamenala Staroměstská radnice v Praze, kam zavítalo o 56 procent méně lidí než před dvěma roky. O důvodech lze jen spekulovat, zpráva CzechTourism žádné objektivní příčiny nezaznamenala. Nejvíce se od loňska zvedl zájem o Škoda muzeum v Mladé Boleslavi, a to o téměř 30 procent.